Formula Student

Električna ‘lisica’, jurilica s potpisom generacije Z

Tko su studenti koji neumorno rade na novom bolidu – bržem, boljem, lakšem od svojeg prethodnika

Tekst: LEA LADIŠIĆ

SCROLL

Jeste li znali da u Hrvatskoj studentski tim koncipira, konstruira te izrađuje trkaći bolid jednosjed? I u tome je jedan od najboljih timova u ovom dijelu Europe! FSB Racing Team je osnovan prije 17 godina i do sada je u sklopu projekta izrađeno osam bolida. Oni tradicionalno nose imena inspirirana divljim životinjskim vrstama koje žive na području Republike Hrvatske pa će tako ovogodišnji bolid nositi naziv VulpesR. (lisica).

Najbolji rezultat u povijesti tima ostvaren je s bolidom ArctosR 2014. u Silverstoneu u Velikoj Britaniji – 10. mjesto od 97 timova

Tim je podijeljen na podtimove za aerodinamiku, šasiju, mehanički pogon, ovjes, hlađenje, dinamiku vozila, upravljačke sustave, proizvodnju, električni pogon, električni motor, dizajn i marketing – i zapravo funkcioniraju poput bilo koje firme, a koliko su uspješni u svojem “poslovanju” provjeravaju na natjecanju Formula Student, gdje se moraju iskazati u različitim disciplinama, od kojih najveću težinu nosi utrka izdržljivosti jer se u njoj bolid testira kao cjelina. Uz provjeru na stazi, tu su I predstavljanje I opravdavanje konstrukcijskih rješenja, troškovnika, cijelog bolida I razvijenog modela poslovnog plana u kojem se tim predstavlja kao firma koja na tržište želi plasirati svoj bolid.

VulpesR pogone dva elektromotora snage po 40 kW koji potpuno odvojeno pogone stražnje kotače. To omogućuje primjenu torque vectoring sustava koji poboljšava skretanje bolida. R u imenu označava da je bolid evolucija prošlogodišnjeg Vulpesa koji je prvi električni Formula Student bolid u Hrvatskoj. Također, njegova kompozitna monocoque šasija prva je šasija tog tipa proizvedena u Hrvatskoj. Vulpes ubrzava do 100 km/h za samo 3.5 sekunde i teži 229 kg, a za VulpesR očekuje se masa ispod 210 kg. Kapacitet baterije VulpesR-a iznosi 7.5 kWh, što je dovoljno za 22 km utrke izdržljivosti, najduže discipline na natjecanju.

Putem online kvizova za 2020. godinu tim se kvalificirao za natjecanja u Velikoj Britaniji, Švicarskoj i Nizozemskoj. Ta tri natjecanja ove godine održavaju se online, ali bolid se unatoč tome dovršava za FS Alpe Adria koji se održava krajem osmog mjeseca u Novom Marofu. Upoznajte četiri mladića koji rade na tome da ovogodišnji bolid postigne najbolji rezultat u povijesti tima.

MATIJA RITOŠA (24)

upravo diplomirao na FSB-u

Koliko dugo si u timu i zašto si se učlanio?

Timu sam se pridružio prije otprilike 2 i pol godine jer sam, nakon predaje završnog rada, shvatio sam da do tog trenutka nisam radio ništa konkretno, već sam se samo bavio polaganjem ispita. O FSB Racing Teamu i cijelom Formula Student natjecanju sam čuo veoma dobre stvari i shvatio sam da bih se mogao pronaći u cijeloj toj priči. No bez obzira na to, u tim sam došao sasvim slučajno. Kolegu sam otpratio na intervju za ulazak u tim, a kada smo došli tamo, zbog nesporazuma sam i ja odradio intervju. Tog dana smo obojica postali članovi.

Što si sve radio u timu?

Radio sam na raznim stvarima, od konstruiranja volana i nove kompozitne šasije, pa sve do vođenja računa udruge. FSB Racing Team definitivno je multidisciplinarni projekt.

Na čemu trenutno radiš?

Gotovo od početka mog članstva, dio sam podtima Šasije te sam sada ujedno i voditelj tog podtima, a i predsjednik sam udruge HSA-SF, čiji je projekt FSB Racing Team. Posao voditelja je većinski organizacijske naravi, no također odrađujem tehničke zadatke kao što je razvoj šasije.

Što si naučio dok si bio u timu?

Kako sam struke koja se bavi razvojem automobila, rad u timu je samo proširio moje znanje i potkovao ga u segmentima u kojima sam kaskao, no po meni je rad s ljudima najveće bogatstvo koje se može izvući iz ovog tima. Komunikacija i suradnja s više ljudi istovremeno vas priprema za budućnost te se zbog toga lakše uklopiti u okolinu na budućem radnom mjestu, pogotovo jer je naš tim strukturiran kao jedna prava mala tvrtka.


Krunoslav Haramina (25)

asistent na FSB-u,
Zavod za konstruiranje

Koliko dugo si u timu i zašto si se učlanio?

U timu sam već gotovo tri godine. Učlanio sam se jer me zanima motosport industrija, a i htio sam sudjelovati u nečemu praktičnom, što rezultira opipljivim proizvodom jer mislim da se na taj način može naučiti puno stvari kojih nema u knjigama.

Što si sve radio u timu?

Radio sam na proračunu zupčanika i konstruiranju reduktora u podtimu koji se tada zvao Reduktor. Podtim je promijenio ime u Mehanički pogon, a ja sam postao njegov voditelj. Sada sam organizacijski voditelj cijelog tima.

Na čemu trenutno radiš?

Trenutno radim na nečemu o čemu nisam učio u ni jednom trenutku svog školovanja, a to je menadžment i organizacija ljudi u timu. Ove je godine to zahtijevalo dodatan napor zato što smo proveli potpunu reorganizaciju strukture i uveli nove funkcije članova tima.

Što si naučio dok si bio u timu?

Prvenstveno sam naučio princip funkcioniranja nekog realnog projekta, značaj rokova, timske suradnje, motivacije i strukture samog tima.
Osim što sam tijekom članstva uspio i diplomirati, uz rad za tim nemam baš puno vremena za ostale stvari.


Mislav Bošnjak (22)

zadnja godina preddiplomskog studija strojarstva na SFSB-u

Koliko dugo si u timu i zašto si se učlanio?

U timu sam oko 3 godine i 7 mjeseci. Već u srednjoj školi sam čitao o Formuli Student budući da me motorsport i autoindustrija u globalu zanimala od rane faze, a aerodinamika me fascinirala od početka studija. Formula Student predstavlja, po mojem mišljenju, odličnu priliku za učenje i primjenu znanja na konkretnim inženjerskim problemima u vrlo konkurentnoj dinamičkoj timskoj atmosferi, a također postoji velika sloboda za razvoj i dizajniranje aeropaketa.

Što si sve radio u timu?

Razvijao sam aeropakete za više sezona što uključuje konceptualne ideje i crteže, zatim proračune, balansiranje i dizajniranje geometrije. Puno pažnje pridano je i realizaciji razvojne strategije, maksimizaciji efikasnosti, proizvodljivosti i financijskoj isplativosti aeropaketa. Uz sve navedeno trebalo je i održavati komunikaciju s kompanijama u svrhu sponzoriranja opreme za fizička testiranja na stazi.

Na čemu trenutno radiš?

Bavim se razvojem aeropaketa za iduću formulu i vodim podtim Aerodinamika gdje težimo za postizanjem efikasnosti i suradnje članova.

Što si naučio dok si bio u timu?

Dobio sam veliki obujam tehničkog znanja (od konkretne fizike bolida i razvojnih procesa, pa sve do određenih proizvodnih procesa), znanje o upravljanju određenih razvojnih procesa u svrhu realizacije inicijalno zamišljenih ciljeva te korištenju simulacijskih platformi u svrhu optimiziranja i iteriranja geometrija komponenti. Također, naučio sam odnositi se s ljudima različitih karaktera i timski rad. Osim ovim projektom bavim se tenisom, izradom geometrije V12 motora, nosača solarnih panela, topa T72 i koncipiranjem sustava automatizacije primijenjeno na primjeru automatskog punjenja artiljerije.


Tomislav Kolarić (22)

FER, 4. godina, smjer
Elektrotehnički sustavi i tehnologije

Koliko dugo si u timu i zašto si se učlanio?

U timu sam 2 godine, a za Formula Student natjecanja saznao sam preko televizije. Čim sam saznao da FSB Racing Team prima članove i izvan Fakulteta strojarstva i brodogradnje, prijavio sam se.

Što si sve radio u timu?

Puno sam naučio o sustavima koji nadziru stanje vozila i čine ga sigurnijim za vožnju. Stekao sam znanje za kritično razmišljanje o tome kako različiti dijelovi električnog pogona utječu jedan na drugoga. Odabirao sam senzore za temperaturu rashladnog sustava, za položaj pedale gasa i različite elektroničke komponente. Iznenadio sam se koliko sam bio u kontaktu s proizvođačima kada smo tražili pojedine detalje ili specifičnu izvedbu dijela po našim potrebama. 

Na čemu trenutno radiš?

Trenutno dizajniram baterijski paket za sljedeći bolid kojim će se ići na natjecanja 2021. godine. Uz to, podrška sam u različitim zadacima potrebnima za završetak trenutnog vozila RT06R (VulpesR).

Što si naučio u timu?

Osim dizajniranja pogonskog sklopa vozila, naučio sam kako se radi u velikom timu, te kako napraviti kompromise u vlastitom dizajnu kako bi bolid kao cjelina bio bolji. Svaka osoba željela bi maksimalnu slobodu prilikom izrade pojedinog dijela, no to često nije moguće jer na kraju svaki dio treba stati u bolid.

Još bih nešto dodao o sponzorima, zbog njih imamo mogućnost koristiti različite zanimljive (i skupe) tehnologije, mislim da je to san svakog mladog inženjera, da mu se na neki način omogući da stupi u kontakt i koristi tehnologiju koju je do tada mogao vidjeti samo na internetu.


Članstvo u timu nudi prije svega nova iskustva i podlogu za stjecanje novih znanja, a poznanstva koja se ostvare tijekom projekta uvijek ostaju zapažena. Tim surađuje s brojnim firmama u, ali i izvan granica Republike Hrvatske, kao što su Rimac Automobili, SKF, DMG Mori, Conventus, TractorPro, Cognitio Elektronika, Šela, Alfa Teh i mnoge druge.